Repetitive Signup Injury

by

rsi1Het verslag van mijn ervaringen met Facebook, Netlog, Twitter en Delicious (hoeveel sociale netwerken kan een mens onderhouden?) vindt u bij meer lezen.

Opzetten Facebook account

Een duidelijk registratieformulier:

  • (+) Gebruiker wordt niet gebombardeerd met informatie die hij later nog kan invullen (woonplaats, …)
  • (+) Staat op home-pagina van Facebook, je kan er met andere woorden niet naast kijken
  • (-) Niet meteen duidelijk dat alle velden required zijn. Ok-knop wist gelukkig alle velden niet bij een ongeldige invoer 🙂

Beter zou misschien zijn om op dezelfde manier als bij de verjaardag (why do I need to provide this) ook bij het mailadres te vermelden wat daarmee gebeurt.

Ik gebruik Facebook al sinds een jaar, en vond dat voor het redesign (uitgevoerd ergens in november 2008 ) het zeer moeilijk was om uit te vlooien waar je precies door groepen en mensen kon bladeren. Ook was het toen toegestaan dat elke profielpagina verticaal werd volgestouwd met kilometers boxes van verschillende applicaties.

In het nieuwe design is dat duidelijker: de updates staan nu mooi onder de HOME knop. Het nut van de applicatie-balk onderaan is me echter nog een raadsel. Ik gebruik hem zelden.

Minpunt is de verspreiding van alle instellingen:  je hebt per-application instellingen, die je kan bereiken door settings->edit->applicatie te kiezen. De mailinstellingen per applicatie staan dan weer ergens anders. Zo word een nieuwe gebruiker al snel overstelpt door mailtjes van allerhande applicaties waarop hij zich heeft ingeschreven.

We zullen Facebook voor het vak goed kunnen gebruiken: de contactinformatie van iedereen is meteen voorhanden, en de groep dient meteen als forum. Je kan ook links delen in een groep, maar daarvoor gaan we Delicious gebruiken. Zijn die twee linkbaar? Ik vind niet meteen een mogelijkheid daartoe.

Netlog

De registratieprocedure bij Netlog begint veelbelovend: op de homepagina slechts mailadres en wachtwoord invullen, alsook geboortedatum. Wederom is echter niet meteen duidelijk waar deze data zal terecht komen, toch niet onbelangrijk op een sociale netwerksite.

Vervolgens wordt de gebruiker door een soort wizard-achtige interface geleid waarbij hem steeds meer informatie gevraagd wordt. Er staat aangegeven welke informatie vereist is, maar men heeft het raden naar hoe lang de procedure nog zal duren.  Sommige stappen (aanbiedingen van partners …) zijn gelukkig over te slaan.

Als de procedure ten einde loopt wordt je meteen in de drukke homepagina van Netlog gegooid. Ik zeg niet dat nieuwe gebruikers bij het handje moeten genomen worden en langs alle features geleid moeten worden, maar dit is er misschien ook wat over …

Ik zie niet meteen de voordelen voor groepsgebruik van Netlog in tegenover Facebook.

Twitter

Ik had ooit al van Twitter gehoord, maar zag mezelf nooit veel gebruik maken van de dienst. Een registratie en 20 tweets later denk ik daar gelukkig anders over 🙂

Twitter heeft een heerlijk rustige interface. Veel functionaliteit moet er vanwege de basic dienst niet worden aangeboden, en daardoor blijft de site ook vrij van teveel visuele clutter.

De registratieprocedure is straightforward: 1 invulformulier, en daarmee basta. Als ik dan toch een minpuntje moet aanstippen: de captcha-challenge moest ik tweemaal proberen 🙂

De Twitter-homepage is ook heel duidelijk: een lange lijst van tekstberichtjes, en 1 invulformulier voor je eigen tweets. Ik denk dat we in deze cursus Twitter vooral zullen gebruiken als een soort van onofficiële time-tracking-tool (zijn de studenten wel bezig met mijn cursus?) alsook een bliksemsnelle manier om vragen af te vuren/weetjes te delen/ (hopelijk niet te veel) frustraties uit te werken.

Delicious

Ik moet vanaf de hoofdpagina al tweemaal klikken (sign in, create one) om een account te beginnen aanmaken. Dat kan beter.

In het registratieformulier wordt met blauwe sterretjes aangegeven dat een veld vereist is. Alle velden zijn echter vereist, wat alleen maar leidt tot een ‘drukker’ formulier. Verder had het paswoord-veld wat meer hulp kunnen gebruiken: men zou de gebruiker bijvoorbeeld live feedback (too long, no number, part of username in password, …) kunnen geven op zijn ingevoerde paswoord, in plaats van dit pas te checken bij het verzenden van het formulier. Lichtgrijze kleine lettertjes ontsnappen snel aan mijn aandacht.

Wel een pluspunt is dat de 3 stappen in de registratieprocedure duidelijk vermeld staan bovenaan: de gebruiker weet wat hem te wachten staat en in welke faze van de registratie hij zich bevindt.

De interface van Delicious vind ik eerder onoverzichtelijk. Opties staan verspreid over de rechterbovenhoek en extra kadertjes op de pagina, wat meer kleurvariatie had de leesbaarheid kunnen verhogen, en het selecteren van een bepaalde tag is niet meteen duidelijk.

Leave a comment