Avonturen bij het registreren

by

Een handeling meerdere keren uitvoeren op verschillende sites is enorm leerzaam. Het leert je vergelijken. Pas nu wordt eigenlijk echt duidelijk hoe ingeboterd bepaalde handelingen zitten, en hoe moeilijk het is als sites afwijken van deze ongeschreven regels.

Ik overdrijf, zegt u? Een overzicht!

*zoekt naar de maak-een-titel knop in WordPress*

*probeert alle knopjes en stoot op een “Show/hide Kitchen Sink”*

AHA!

Facebook

Facebook is de norm die wordt gehanteerd. Althans voor mij. Ik ken facebook al een jaar en vond de interface steeds erg duidelijk. Facebook scheidt zijn banners duidelijk van de andere content, waardoor er bij mij een aangename Banner Block is opgetreden. Ook vind ik het gebruik van javascript om dingen te highlighten, en vooral, om onnodige knopjes weg te steken achter een mouse-over, heel erg handig. Het zorgt voor een overzichtelijke interface; weinig onnodige informatie.

De enige commentaar is de zoekfunctie. Zoeken op “chikul” levert een raar heerschap, een liefhebbende Chinese moeder en een  “Chikul Patel” zonder prentje op. Eens opnieuw zoeken naar “chikul09” leverde wel het juiste resultaat.

Als we dan toch intuitief gaan gebruiken als scheldwoord, nomineer ik Facebook search tot meest intuitieve functie!

Netlog

Netlog is een heerlijk vriendelijke site. Mooi centraal staat: registreren. Geweldig, ik klik erop en denk: hier zijn we snel vanaf. Helaas komt een onophoudelijke stroom vragen, die ik echter wel allemaal zonder problemen kan beantwoorden. Ik laat een aantal vakjes leeg, zonder geklaag van de site. Wederom problemen met de AJAX zoekfunctie: als ik Katho intik, vindt netlog niets. KUL daarentegen levert mij wel de juiste universiteit op.

Ik heb me geregistreerd, WAT NU? Een overweldigende site, met veel te veel informatie. Ik meen mij te herinneren dat Facebook me bij het handje nam en toonde wat ik nu precies kon doen. Netlog niet: we hebben je gebruikersgegevens, trek nu uw plan maar!

Gelukkig staat ook hier het zoek-balkje rechtsboven, en heb ik al snel gevonden wat ik zocht. Erik Duval, ik wil uw vriend worden!

Twitter

De twitter-site lijkt heel veel op een reclame-site voor een of ander tombola. Ze proberen zich heel hard te verkopen, terwijl Twitter eigenlijk weinig te verkopen heeft. Wat de codering van de What/Why/When betekent: beats me!

Het groene sign-in knopje lonkt (goed bedacht om het ding groen te verven!), hoewel ik wel eerst terug op “What” moest klikken om het terug te vinden.

Een duidelijke interface, met uitleg per box. Wederom, net zoals bij facebook, wordt enkel bij het gefocuste veld extra uitleg getoond. Het nutteloze “I accept the terms of use” wordt achterwege gelaten; terecht!

De reCaptcha is verdraaid moeilijk! Ik moest drie keer klikken voor ik iets kon ontcijferen.

Ik klik door, maar was mijn email-adres blijkbaar vergeten ingeven (clumsy me). Zeer vriendelijk dat ze me de captcha niet laten herhalen!

Nice work typing in those words. We won’t make you do it again.

Ik doorloop nog een aantal stappen (handig dat de “Skip this step” naast de Next-Step-knop staat!) en kom plots op een pagina waar ik weer een invulveld tegenkom, maar nu met een Update-knop. Geen flauw idee wat ik hier moet ingeven, er staat ook geen help-informatie meer bij! Ah… dit is het hoofd-twitter-scherm, ik ben blijkbaar geregistreerd.

Een algemene opmerking, zowel bij Twitter als bij Netlog, is dus dat procedures duidelijk afgebakend moeten zijn. Het is niet meteen duidelijk voor een gebruiker wanneer een bepaalde procedure is afgerond.

Delicious

Delicious verbaast meteen door zijn strakke uiterlijk. Instinctief kijk ik rechtsboven, op zoek naar de Register-knop. Een fel-groen knopje lacht me toe. Ik zie meteen welke 3 stappen van mij verwacht zijn (en dus weet ik ook wanneer de registratie-procedure gedaan is!). Zou delicious heimelijk over mijn schouder het vorige stuk van mijn verslag hebben gelezen? … blijkbaar niet, onderaan staat de klassieke checkbox “I have read the terms of use”…

Heel handig dat Delicious herkent dat ik Google Chrome gebruik, en mij dus ook een screenshot van Chrome laat zien. Een op zich vrij moeilijke handeling wordt in tekst uitgelegd; had hier geen bewegend figuurtje bij gekunnen?

Ach wat, een minuutje later staat mijn eerste gedeelde bookmark reeds op delicious. En he, ik zie een andere interessante bookmark! Na ongeveer een minuutje merk ik dat er een functie ontbreekt: Comment. Gewend aan netwerk-sites vind ik het jammer dat de Comment-functie ontbreekt op del.icio.us…

WordPress

Het laatste avontuur van de dag: wordpress. Ik zat eerst 5 minuten op wordpress.org rond te zwerven, wanhopig op zoek naar de Sign Up-knop. Google Is Your Friend, en blijkbaar moest ik op wordpress.com zijn. Dat hebben sommige sites wel beter opgelost: een klein berichtje “Looking for wordpress.com, the social blogging site, click here.” ergens bovenaan was genoeg geweest.

Eenmaal aangekomen was registreren vrij straight-forward. Ik krijg een mail aan met mijn paswoord CLEARTEXT, iets waar ik niet echt happig op was. Ik activeer mijn mail, waarna ik NOGMAALS mijn paswoord cleartext zie. Vriendelijk van hen om zo voorzichtig met mijn gebruikersinformatie om te springen…

Het oordeel is kort en hard: wordpress is een site die weinig tot niet heeft nagedacht over useability. Aan de linkerkant staan menu’tjes die uitklappen tot precies dezelfde menu’s. Functionaliteit die veel mensen nodig hebben staat verborgen achter nietszeggende woorden als “Kitchen Sink”. En wat de Turbo-knop rechtsboven doet, heb ik het raden naar.

Als ik een post edit, moet ik blijkbaar aan de rechterkant kijken om die op te slaan. Het is toch al 5 jaar common practice om deze knopjes mooi onder mijn invoer te zetten?

Een paar snelle lapmiddelen zouden het gebruik van javascript kunnen zijn om op basis van context knopjes open en toe te klappen. Ook hulp bij mouse-over zou mooi zijn.

Ziezo, en na het saven van deze post zal ik eens onderzoeken hoe snel ik met ‘Turbo’ nu precies ga op wordpress!

even later

Aha, Turbo is blijkbaar zeer geavanceerde functionaliteit om WordPress te versnellen. Waarom dit naast een cruciale knop als Log Out is gezet, is onduidelijk. Nu ik wat met wordpress bezig ben geweest, is mijn frustratie langzaam maar zeker aan de kook geraakt. Ik mis een Edit-knop bij een post; waarom moet ik helemaal naar een volledig andere interface om mijn post te veranderen? MOET ik mijn posts taggen? Wat is het verschil tussen Tags en Categories? Waarom tonen mijn mooie titeltjes in een heerlijk mooi WIT? En het is me al helemaal niet duidelijk hoe ik een afbeelding toevoeg.

Bruikbaarheid voor de cursus

Facebook lijkt me erg nuttig als testbed. Er zijn heel veel gebruikers, en hun ondersteuning voor application developers is notoir goed. Netlog zal nauwelijks gebruikt worden in de cursus, het is vooral nuttig als studiemateriaal.

Twitter en Delicious lijken me vooral nuttig als communicatie-tool. Naar groepsleden, en ook algemeen. “He, wat een interessante link, daar moeten meer mensen van weten!”. Beste voorbeeld: de Siftable link, die me dan weer deed denken aan Retractables. Ik mis alleen een beetje integratie; commentaar geven op links van anderen bijvoorbeeld.

WordPress ben ik liever kwijt dan rijk. De meerwaarde boven een wiki is me niet helemaal duidelijk; toch niet tot ik de integratiemogelijkheden met voorgaande tools heb ontdekt.

Leave a Reply

