Na het vak gebruikersinterfaces…

by

Aangezien het semester bijna op zijn einde loopt en we morgen onze verdediging moeten doen, heb ik mezelf de vraag eens gesteld of mijn manier van denken over gebruikersinterfaces veranderd is, sinds ik dit vak gevolgd heb.

En ik denk het wel. Terwijl UI’s vroeger gewoon een means-to-an-end waren, iets dat wel geïmplementeerd moest worden, omdat ik anders mijn (toch belangrijker) achterliggende programma niet kon laten testen, zie ik het nu meer als een volwaardig, op zichzelf staand deel van het geheel.
Dit betekent nu niet per se dat ik voor elk project dat ik doe, een volledig geteste, uitgebreide UI zal maken, maar ik zal er sowieso met meer interesse en plezier aan beginnen.

Ook algemener denk ik toch anders; als vroeger iemand me vroeg om uit te leggen hoe ze moesten werken met een bepaald programma/machine/… ging ik er steeds vanuit dat die persoon geen moeite genoeg deed om het te begrijpen. Als er iets mis liep, was mijn eerste gedachte: the Problem Exists Between Keyboard And Chair… Ik stond er eerlijk gezegd nooit bij stil dat het probleem misschien bij de gebruikersinterface kon liggen.
Dat is niet meer het geval. Als iets niet onmiddelijk lukt, of mensen hebben meer uitleg nodig dan verwacht, begin ik de UI kritisch te bestuderen.
En meer dan eens blijkt het probleem dan wel effectief aan de UI te liggen, die niet volledig logisch is (verwarrende labels bij knoppen, knoppen die op onverwachte plaatsen staan…).

Hoewel ik dus veel interessante en nuttige praktijkervaring heb gehad dit semester, denk ik toch dat de verandering in “denken” hetgeen is waardoor ik het vaakst aan dit vak zal worden herinnerd.

Leave a Reply

