History of CHI : commentaar

by

Hetgeen ik het meest interessant vond aan de presentatie was de uitleg over Doug Engelbart. Tot mijn grote schaamte dacht ik dat de man ‘de muis had uitgevonden‘ en een ‘goeie demo‘ had gegeven. U kan zich mijn verbazing voorstellen toen ik ontdekte dat de muis die hij had uitgevonden slechts een tool was in een visie die zich veel verder uitstrekte dan ik me had bedacht.

Een treffende vergelijking vond ik dat hij aan het nadenken was over wat als iedereen zo’n computer ter beschikking zou hebben, dat zou in onze tijd overeenkomen met wat als iedereen een space shuttle ter beschikking had.  (Hoewel dat laatste misschien ook geen treffende vergelijking is – de space shuttle draait immers op een systeem uit 1982 met 1 Mb RAM)

Dingen die ik zelf in huis zou willen hebben situeren zich uiteraard in het laatste deel van de presentatie. Bumptop mag aan mijn neus voorbijgaan (ik prefereer een automatische ordening … sloddervossen ter wereld, unite!), en ook de Microsoft toekomstvisie maakte een eerder lauwe indruk. Ik heb het eerder voor dingen die nog nét buiten het bereik van mij, gewone sterveling liggen. De Sixth Sense, onlangs gedemo’d op TED, bijvoorbeeld. Ook de alternatieve manieren om games te besturen (mbv brainwaves) hebben een enorm potentieel. Na de hyperactieve Wii-revolutie nu de sit-and-get-fat-generatie. Heerlijk toch?

Ik zag niet echt dingen waar ik het mee oneens was, of een gevaar in zag. Er was wat discussie over privacy-issues met het verschijnen van informatie op de vloer of de muur in dat Microsoft-filmpje, maar dat was me allemaal nog té impressionistisch om daar concreet over te gaan redeneren. Ik denk niet dat bij het ontwikkelen van deze nieuwe technologiëen privacy vanaf het eerste ontwikkelingsstadium in achting moet genomen worden – tenzij we het over financiële toepasingen hebben natuurlijk.

Leave a Reply

