De geschiedenis van CHI

by

Deze post is een aanvulling op de presentatie van professor Duval (hier terug te vinden).

I. Het verleden

De Sketchpad (uit 1962) sprak mij vooral aan. Ik was verbaasd hoe uitgebreid de mogelijkheden reeds waren (vb: 3D tekeningen) met een computer die tegenwoordig als “te oud” en “nutteloos” zou bestempeld worden.
Wat me ook bijgebleven is, is dat wanneer deze Sketchpad, of de opstelling uit de “Mother of all demos” van Engelbart, al duidelijk werkten en hun efficiëntie bewezen hadden, op vele plaatsen nog steeds met veel “primitievere” systemen gewerkt werd (vb: punch cards).
Dit toont wel aan dat het inderdaad relatief lang duurt voor nieuwe gebruikersinterfaces algemeen gebruikt worden.

II. De toekomst

Interessant vond ik de computers die via gedachten aangestuurd worden. Het lijkt mij een grote stap vooruit als mensen die niet meer op de “standaard” manier kunnen werken met computers en hun omgeving, toch een manier krijgen om dit terug te doen en zo terug zelfstandiger kunnen leven.

Wat ik persoonlijk het leukste zou vinden om te gebruiken is waarschijnlijk het “Sixth Sense” systeem. Ik denk dat ik zoals veel mensen, gemakkelijk zou beginnen vertrouwen op de mogelijkheid van “all the information you want, anywhere, anytime”. Ik zie in dit systeem ook een mogelijke evolutie naar ubiquitous computing aangezien er zeker interactie kan zijn met de computersystemen uit de omgeving.
Nadeel hiervan is dan wel weer dat mensen té afhankelijk kunnen worden van hun computersystemen en zich eventueel zelfs “verloren” beginnen voelen als de alom beschikbare informatie en mogelijkheden er ineens niet meer zijn (als het systeem faalt, of er geen internetconnectie mogelijk is bijvoorbeeld).

Een ander “toekomstig” systeem dat mij zeer handig lijkt zijn de grote “manipuleerbare” schermen (of dit nu table surfaces, interactive whiteboards of gewoon touch screens zijn).
Het wijdgebruik van deze systemen hangt wel af van hoe goed de gebruikersinterfaces zijn. De huidige gebruikersinterfaces zijn namelijk niet altijd even scaleerbaar naar een groter “scherm”.

Wat mij daarentegen een beetje stoort in de systemen van de toekomst, is dat de computersystemen via ubiquitous computing en uitgebreide AI, eventueel meer zouden kunnen weten over mijn gewoonten, voorkeuren (in muziek, restaurants, kleding, films…), acties dan ikzelf kan inschatten. Het is handig als mijn gsm een restaurant kan voorstellen als ik erom vraag, maar ubiquitous computing is niet altijd even transparant voor de gebruiker. Het enige dat de gebruiker kan doen als hij deze systemen gebruikt, is hopen dat de ontwikkelaars ervan zijn privacy niet zullen schenden, en dat ze ervoor zullen zorgen dat niemand de systemen kan misbruiken.

III. Relatie met ons werk

Deze presentatie toont aan dat wat wij in het vak gebruikersinterfaces gedaan hebben, zeker geen “wereldschokkende” veranderingen met zich mee zullen brengen.

Als de term “ons werk” breder wordt genomen en alle ervaringen die we met gebruikersinterfaces zullen hebben in de toekomst, ook bevat, dan heb ik geleerd dat grote veranderingen in UI niet onmiddelijk doorbreken. Als deze veranderingen effectief verbetering brengen, hebben ze een lange weg te gaan, voor ze algemeen gebruikt worden. Wanhopen als een nieuw soort UI dat we ontwikkelen, niet direct aanslaat, is dus niet nodig.

Ook moeten we onthouden, als we UI’s ontwikkelen, dat we niet per se altijd moeten verder gaan op wat reeds bestaat. De computersystemen waarmee we werken, evolueren continu en het is dus niet abnormaal dat de UI’s ook telkens vernieuwd worden (vb: na het ontstaan van touchscreens, zijn nieuwe soorten UI’s specifiek hiervoor ontwikkeld).
Met andere woorden: we mogen niet bang zijn van op het vlak van gebruikersinterfaces, nieuwe dingen te proberen.

Leave a Reply

