Bij de les, History of CHI

by

Deze post is een “response” op de CHI les van vorige week

Wat ik heel opvallend vond in de geschiedenis was dat bijna alle hedendaagse elementen in een GUI reeds in de jaren 70 aanwezig waren in de Xerox Alto, en dat er in de 35 jaar daarna voornamelijk eye-candy is bijgekomen. Een ander opvallend feit is dat de eerste computers met een grafische desktop in enkele seconden konden opstarten, terwijl hedendaagse computers die letterlijk duizenden keren meer geheugen en rekenkracht hebben, er minstens een halve minuut, en vaak een of meerdere minuten nodig hebben om opgestart te worden.

Een van de zaken waarop ik zit te wachten is meer artificiële intelligentie in mens-machine interfaces: zodat de computer leert letterlijk te “doen wat ik wil”.

Het ubiquitous computing paradigma lijkt me ook de meest waarschijnlijke opvolger van de pc (en het desktop paradigma).

Waar ik me wel wat zorgen om maak is de gebruiksvriendelijkheid van deze nieuwe technologiën. Vandaag de hebben veel mensen het al moeilijk met het gebruik van “gewone” toestellen zoals pc, gsm, gps, dvd-speler, … Veel mensen gebruiken de toestellen verrevan optimaal, omdat ze de mogelijkheden niet volledig kennen. Wanneer het gaat om zaken zoals multitouch displays of systemen waarbij handgebaren gebruikt moeten worden, denk ik helaas aan de mensen die vandaag de dag nog problemen hebben met linker- en rechtermuisklik. Dat dergelijke interacties een meerwaarde zijn voor “expertgebruikers” in bepaalde toepassingen ga ik zeker niet uitsluiten. Maar het toekomstbeeld dat opgehangen wordt door sommige bedrijven waarin iedereen vlot een soort gebarentaal met een ubiquitous computeromgeving spreekt, lijkt me nog héél veraf.

Bij systemen waarin alles verbonden is, moet ook een zekere veiligheid ingebouwd zijn. Maar zelfs maar de basisbeginselen van beveiligingen aanleren aan de consumenten is niet eenvoudig (zie bvb de beveiliging van draadloze netwerken). Bij ubiquitous computing moeten heel wat toestellen met elkaar geassocieerd worden op een veilige manier, en liefst op een eenvoudige manier, zodat de gebruiker niet een week lang handleidingen moet doornemen om een paar toestellen met elkaar te doen samenwerken.

Aangezien onze Facebook applicatie (Never Ending Story) voornamelijk een applicatie is die tekst in- en uitvoer gebruikt, zou hij gemakkelijk via mobiele apparaten kunnen gebruikt worden.

Leave a Reply

