UI bespreking: autoradio

by

Deze week zal ik opnieuw een gebruikersinterface onder de loep nemen: m’n autoradio. Een aantal zaken aan de interface van het toestel geven me zo’n gevoel van “dat kan beter”, dat ik het hier eens uit de doeken ga doen.

Om alles wat te verduidelijken, begin ik met een foto van het frontpaneel van de radio (klik om een grotere versie te zien):

Front autoradio

Front autoradio

Aan/uit knop

Ziet er vrij normaal uit, denk je ook niet? Laten we eens beginnen: beeld je in dat u in de auto zit, je hebt de motor gestart en wilt nu de radio aanzetten. Bij de meeste toestellen staat de aan/uit knop ergens in een hoek van het bedieningspaneel en heeft deze ofwel het bekende “standby” logo, ofwel een “on/off” of “standby” label. Druk even linksboven op het knopje waar “B. Boost” bij staat – of slaat dit label op het knopje eronder – maar links boven kan toch geen slechte gok zijn, het ergste dat kan gebeuren is dat de radio uit blijft, niet?

“KLIK”… oeps, het frontje is eraf gevallen… gelukkig staan we nog op de parkeerplaats en moeten we niet tijdens de rit bukken en beginnen zoeken naar het gevallen frontje.
De heel aandachtige mensen hebben het woordje “off” gelezen boven de SRC-knop en hebben misschien al gegokt dat de “off” knop ook wel eens de “on” knop zou kunnen zijn. Wel, proficiat, dat is inderdaad de logica die Kenwood ook hanteert. Sommigen onder u, voornamelijk IT-ers zullen de afkorting “SRC” associeren met “source” en maken misschien ook de link met “een source kiezen kan het toestel uit standby halen”, maar in praktijk bleken m’n familieleden deze knop niet te vinden (nota: zij hadden dan ook niet de luxe om onder volle verlichting het scherm te zien, het label “off” is slechts leesbaar bij voldoende verlichting en als je goeie ogen hebt/dicht bij het frontje zit). De functie “off” kan je bereiken door de knop lang ingedrukt te houden. Kort drukken verandert enkel de “source”. Een van de sources is “standby”. Deze betekent in praktijk: geef geen geluid, tenzij er Traffic Information (op een radiostation met RDS) wordt uitgezonden. Het is dus niet onwaarschijnlijk dat een aantal gebruikers van deze radio nooit de “off” functie zullen vinden. Gelukkig gaat de radio ook volledig uit als de sleutel uit het contact wordt gehaald.

Multifunctionele knoppen

Volumeknop

Het is niet duidelijk op de foto, maar de grote knop links is (voornamelijk) de volumeknop. De knop rechts is een 4 richtings-joystickje dat je ook kan indrukken.
De volumeknop bedienen lijkt kinderspel, links draaien: stiller, rechts draaien luider.
Maar hé, wat is dat nu? Je hebt de radio net iets luider gezet en nu verschijnt “Natural” op het schermpje?? Je draait nog wat verder aan de knop en “Rock”, “Pop”, “Jazz”, … verschijnen beurtelings op het schermpje… Mensen die al veel met radios geprutst hebben weten ondertussen dat dit hoogst waarschijnlijk equalizer presets zijn, maar hoe ben je in die situatie terechtgekomen?
Wel, de titel geeft het weg: de volumeknop kan je niet alleen draaien, je kan ze ook indrukken. En dat indrukken kan verschillende consequenties hebben: de eerste maal kort indrukken geeft je de equalizer presets, de 2e maal kort indrukken geeft je equalizer fine-tuning, lang indrukken geeft meer “geavanceerde” instellingen zoals balance, verschil tussen front en rear speakers, …
Maar hoe geraak je terug uit die modus? Ofwel wacht je een halve minuut, ofwel druk je op het “menu” knopje links van de volumeknop.

Hoe kan dit beter? Eerst en vooral: voeg geen weiniggebruikte of onbekende features toe aan veelgebruikte knoppen. Ik noem deze features weinig- of onbekend aangezien een groot deel van de gebruikers zich niets aantrekt van de instellingen zoals equalizer.
Het frontpaneel heeft ook een ATT-knopje (attenuate) links onderaan: dit knopje brengt het volume met één druk naar een net hoorbaar niveau en met een volgende druk terug naar het vorige niveau. Dit kan zeer handig zijn om snel stilte te krijgen wanneer iemand in de wagen een gsm gesprek voert, of het zoveelste reclameblok begint maar je het nieuws niet wil missen.
Mijn voorstel voor verbetering zou zijn de attenuate aan het indrukken van de volume knop te koppelen en het audio menu aan het huidige ATT-knopje. De functies attenuate en volume liggen naar mijn mening dichter bij elkaar, en zijn vaker gebruikt dan de audio instellingen. Een andere motivatie: het per ongeluk indrukken van de knop is dan onmiddellijk hoorbaar. Bij het per ongeluk indrukken (en blijven draaien) van de knop in de huidige situatie is het niet echt duidelijk wat er gaande is, zonder naar het scherm te kijken. De attenuate en het audio setup menu van knop wisselen zou dus veel kunnen helpen.

Joystick

Het joystickje is in mijn ogen een grote pest: je kan het in 4 richtingen bewegen en kort of lang indrukken om allerlei menuutjes op te roepen, of om de CD te pauzeren. Ten eerste is de knop fysisch niet gemakkelijk te bedienen: als je de knop wil indrukken maar niet exact loodrecht drukt, dan wordt deze beweging gezien als een zijwaardse beweging (wat bijna altijd ongewenste gevolgen heeft). Daarnaast is de functie van de horizontale en verticale richting nooit duidelijk: bij het radioluisteren is een van de richtingen fine-tuning, de andere veranderen van preset, en nog een andere veranderen van AM/FM band. Bij het beluisteren van een CD heb je onderscheid tussen previous en next track, en gewoon fastforward en rewind, in een hogerliggende map of onderliggende map gaan (bij mp3 cdroms).
En niet te vergeten; ook de duur van het duwen tegen het stickje is van belang!
Na reeds vele tientallen gebruiksuren van deze radio, weet ik nog steeds niet hoe ik het stickje juist moet gebruiken in de gewone situaties (radio en cd luisteren), het is telkens opnieuw try-and-error om bepaalde taken gedaan te krijgen. Kortom, veel te veel functionaliteit in een onhandig klein knopje.

Extra verwarring wordt ook veroorzaakt doordat er ook een menu-knop links van de volume knop is en voor heel wat features lijkt er geen logische indeling te zijn in welk van de menu’s de instelling juist zit. Deze onduidelijkheid leidt ertoe dat je als gebruiker moet op zoek gaan naar bepaalde zaken. Aangezien het schermpje maar 1 regel kan tonen, betekent dit soms een lange interactie (10 maal klikken en lezen) alvorens je iets vindt. Dit zoeken leidt ertoe dat de chauffeur gevaarlijk lang afgeleid wordt van de weg.

Hoe kan dit beter? De joystick zou in elk geval fysisch beter gerealiseerd moeten worden. Maar ook de functionaliteiten moeten zorgvuldiger gekozen worden: liever 2 knoppen meer om verschillende menu’s op te roepen, dan verschillende timings (kort of lang drukken) om menu’s op te roepen.

Algemene besluiten

Uit de evaluatie van de interface van deze radio trek ik volgende lessen:

  1. Gebruik duidelijke labels en conventies: Plaats de aan/uit in een hoek van het frontpaneel en zet er een herkenbaar logo of label bij.
  2. Denk aan de situatie van de gebruiker: hij/zij bestuurt een auto, daarom
    1. heeft deze niet de tijd/concentratie om door menu’s te bladeren. Alle basisfunctionaliteit die de gebruiker nodig heeft tijdens de rit moet met zo weinig mogelijk interactie kunnen gebeuren. Let er dan ook op dat gebruikers niet ongewenst in menu’s kunnen terechtkomen waar ze moeilijk uitgeraken (zoals door het indrukken van het stickje of de volumeknop, en een andere knop is noodzakelijk om eruit te geraken).
    2. zal deze eerder grijpen naar een knop, dan er rustig en zeer gecontroleerd mee werken. Een volumeknop die je bij indrukken in een menu dumpt, of joystickje dat te gemakkelijk een verkeerde beweging registreert zijn geen goede ideeën.
    3. zijn truukjes om knoppen te besparen door lang en kort drukken uit den boze: tijdens het besturen van een auto heb je niet de tijd om even rustig met de vinger op de knop tot drie te tellen.
  3. Groepeer functies zo logisch mogelijk: bvb attenuate en volumeknop horen meer bij elkaar dan volume en audio-setup. Ook in menu’s de aanverwante functionaliteiten bundelen is taak waar aandacht moet aan besteed worden.

Toen ik het toestel koos in de winkel, had ik niet erg veel beoordelingscriteria. De aux ingang, radio met RDS en Traffic Info en ingebouwde versterker(+ prijs) waren m’n enigste vereisten. Bij een volgende aankoop zal de gebruikersinterface een veel belangrijkere rol spelen. Deze radio is moeilijk te bedienen, en in het verkeer kan dit gewoon ronduit gevaarlijk zijn.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: