Resultaten think-aloud-test

by

Vorig weekend heb ik mijn jongere broer gevraagd om me te helpen bij een think-aloud-test voor het vak Gebruikersinterfaces.
Ik moest hem dus overtuigen dat ik hem de applicatie Who has the biggest brain? op Facebook enkel liet installeren om de gebruikersinterface te evalueren en niet om zijn intelligentie te testen 🙂

Hij was op dat moment nog maar een paar dagen lid van Facebook en had er geen probleem mee om een nieuw spelletje te proberen. Ik heb hem dus gezegd dat hij de applicatie moest zoeken op Facebook, het installeren en spelen. Ik zou observeren maar geen opmerkingen maken terwijl hij bezig was.

Blijkbaar had één van zijn vrienden het spel al geïnstalleerd waardoor hij het vrij snel vond in zijn “notifications”.

Dit zijn de nota’s die ik gemaakt heb terwijl hij speelde (de zinnen in vet zijn letterlijk zijn woorden, de rest zijn observaties die ik tijdens het spelen gemaakt heb):

1. leest tekst onder de tekening bij de allereerste pagina die hij krijgt van de applicatie.

2. ziet banner “click here to play”, volgt die met zijn muis naar knop “toelating geven”.

3. leest tekstje over vrienden die ook gespeeld hebben.

4. “play klikken zeker?
Hij doet dit dan ook.

5. “ge kunt ni oefenen dus classic game dan maar” (hij bedoelt dat de optie “practice” niet beschikbaar is in niet-PRO versie van het spel).
Hij klikt “classic game” aan.

6. leest de opdrachten bij begin spel.

7. probeert bij eerste spel al te klikken/spelen terwijl het voorbeeld nog loopt. Kijkt verbaast, leest de opdracht opnieuw, beseft dat het een voorbeeld is en drukt op de groene knop om door te gaan.

8. eerste spel lukt redelijk goed.
Telt 10 blokjes, aarzelt even en drukt “9” in.
Hé! Als dat tien is, is het niet duidelijk dat ge twee cijfers moogt aanklikken”
Speelt verder en heeft geen problemen meer met meer dan 9 blokjes.

9. als zijn antwoord fout is, duidelijk verveeld dat er geen “juist” antwoord komt.

10. “son of a bitch!” (reactie bij het verwisselen van plaats van twee kaartjes in het memory spel).

11. spel is gedaan, kijkt naar de eerste pagina met zijn score.
eens ge het door hebt, is het duidelijk dat ge telkens moet wachten tot het voorbeeld gegeven is, en dan op de groene knop moet drukken“.
Krijgt een visuele representatie van zijn score te zien (“missing link”). Schiet in de lach.
“die tekeningetjes zijn leuk. Een getalleke zelf zegt eigenlijk niks“.

12. kijkt naar animatie van verspringen naar zijn plaats (in vergelijking met de scores van zijn vrienden).
vergelijking met andere vrienden is grappig“.
Krijgt mogelijkheid om “taunts” te sturen naar vrienden met lagere score. Schiet in de lach en verstuurt een “taunt”.

13. klikt reclame direct weg.

14. “T’is ni duidelijk dat voor de scores van andere mensen te zien, ge naar beneden moet scrollen. Hoort precies ni meer bij de applicatie.

15. Eindigt het spel en vond het blijkbaar zo leuk dat hij opnieuw begint te spelen.
Na een paar minuten begint het geluid van het spelletje hem duidelijk op de zenuwen te werken, zoekt de geluidsknop, vindt die niet en zet de boxen die aan de computer hangen dan maar af.
Ik vraag hem na afloop van zijn tweede spel (uit nieuwschierigheid) de geluidsknop in de applicatie te zoeken.
Hij ziet hem niet direct maar na een halve minuut staren op de startpagina ziet hij de knop in de rechterhoek staan.
Da’s stom dat de geluidsknop er niet meer staat als het spel bezig is. Eenmaal ge weet waar hij staat in de startpagina, is die knop zo duidelijk als hij maar kan zijn, maar toch kijk je erover. Misschien omdat hij doorschijnend is?

Uiteindelijk bleek hij het een leuk spelletje te vinden en de hindernissen bij het eerste spel waren duidelijk eenmalig aangezien hij bij de 2e en 3e keer spelen geen problemen meer had en zijn score ook verbeterde (geen aarzelingen meer die er bij de eerste keer spelen wel waren).

De think-aloud-test was zeer handig om een idee te hebben van hoe een nieuwe gebruiker met de interface van deze applicatie omgaat. Ik heb zoveel mogelijk nota’s genomen, maar besef nu dat het waarschijnlijk handiger was geweest als ik ook een screen-recorder had gestart en hem een micro had gegeven om alles op te nemen.

[De conclusies die we uit deze en de andere think-aloud-tests getrokken hebben, staan in ons eerste verslag.]

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: