Registreren, wie zijn best doet zal het leren…

by

Dit zijn mijn bedenkingen bij het aanmaken van een account op de verschillende social-networking sites (Facebook, Netlog, Twitter, WordPress, Delicious), waar ik van de meeste geen exacte url kende.  Google to the rescue dus, en de sites bleken allemaal vrij makkelijk te vinden.

Facebook
Ik was al lid van Facebook, dus echt problemen met het vinden van prof. Duval en de groep chikul09 was niet bepaald moeilijk. Aangezien een aantal van mijn “friends” in facebook ook het vak Gebruikersinterfaces volgt, en blijkbaar eerder lid waren geworden van die groep dan ik, stond chikul09 bovenaan de lijst met “groepen waarvan je vrienden recent lid geworden zijn”. Dit maakte het vinden van die groep natuurlijk des te makkelijker.
Voor zover ik mij kan herinneren, was lid worden van Facebook niet bepaald moeilijk. Alle nodige stappen worden redelijk rechtoe, rechtaan, uitgestippeld, en de informatie die niet direct van belang is, kan je nog op een later tijdstip invullen.
Het enige nadeel aan registreren op facebook was dat een aantal mensen die ik ken daar al lid van waren, en de hoeveelheid uitnodigingen/friend requests die je in het begin krijgt, nogal overdonderend kunnen zijn.
Facebook lijkt me wel een handig platform om gebruikersinterfaces door veel mensen (op korte tijd) te laten testen.

Netlog

  • Een account aanmaken is op zich niet echt ingewikkeld. Alles wees zichzelf uit.
  • Ik kreeg automatisch een nederlandse versie van Netlog voorgeschoteld. Echt problemen met taalkeuze en dergelijke waren er dus niet, maar ik vraag me af of de taalkeuze van browser-instellingen afhangt, of ze er gewoon van uit gaan dat als het niet juist is, de gebruiker de taal wel zal veranderen (dit zou zeker niet handig zijn).
  • Na het aanmaken van mijn account, kreeg ik onmiddelijk een “bericht” met meer informatie om gestart te geraken in Netlog. Kan handig zijn als je geen zin hebt om op goed geluk wat te experimenteren.
  • Mensen vinden om “vriendje” mee te worden is niet echt moeilijk (gewoon zoekveldje), als je er maar enige informatie over kent (naam, login, emailadres…)
  • De enige “erik duval” die ik kon vinden woont blijkbaar in Londen (en heeft ook geen foto), dus het is niet precies duidelijk om uit te maken of dit de prof wel was.
  • Netlog heeft duidelijk minder leden dan facebook, en de vriendenlijsten van mensen die je opzoekt zijn standaard ook iets kleiner. Het is dus iets minder makkelijk om via vrienden van die mensen een link te leggen naar wie ze exact zijn (truc die ik op Facebook toch nog wel es durf gebruiken).

Netlog is op eerste zicht ook iets minder gefocust op een hoop applicaties/spelletjes ed, dus het zal waarschijnlijk iets moeilijk zijn om hier een gebruikersinterface te laten testen.

WordPress

  • Iets langer moeten zoeken dan de andere sites, voor ik de juiste had. Ik kwam telkens terecht op een site waar je een “blogtool” om blogs te schrijven en onderhouden kon downloaden (http://wordpress.org/).
  • Eenmaal ik de juiste site gevonden had, was het aanmaken van een account niet bepaald ingewikkeld. Ook de nodige informatie werd weer gevraagd, dit keer iets minder dan bij de “pur sang” networking-sites, wat uiteindelijk normaal is omdat het niet de bedoeling is dat iemand u zoekt op interesses bvb.
  • Nadat het account aangemaakt was, krijg ik ook weer een mail met een “wegwijzer” in de werking van WordPress (basically een aantal links voor meer gedetailleerde informatie). Handig aan die opsplitsing in verschillende pagina’s per onderwerp is dat je enkel degenen leest die je interesseren en niet door pagina’s aan handleiding moet gaan voor je iets nuttigs tegenkomt.
  • Een nieuwe post aanmaken is wel een beetje tricky. De eerste keer was een beetje zoeken naar de juiste knopjes om een post “gepost” te krijgen wel nodig. Dit kwam ook deels omdat ik de standaard “hello world” post wilde veranderen en niet gewoon een nieuwe post aangemaakt had.
  • Bij het klikken op de knop “voorbeeld bekijken” krijg ik een nieuwe tab in mijn browser. Handig als je een foutje ziet, dat direct wil verbeteren en dan verder het voorbeeld wil bekijken (in de oude versie welliswaar). Maar kan misschien verwarrend zijn voor mensen die gewoon zijn dat alles in een tab gebeurd.
  • De “more” knop om deel van de post niet op de home-pagina te laten verschijnen was goed verstopt…

Echt om gebruikersinterfaces te testen zou ik WordPress nu niet gebruiken. Wat wel handig kan zijn, als een heel aantal mensen uw blog volgen, is van deze mensen aan te sporen een applicatie (met bijhorende gebruikersinterface) uit te testen. Het kan dus wel een manier zijn om een iets grotere groep mensen aan te spreken.

Twitter

  • Eerste indruk van twitter: veel kleurtjes, weinig inhoud… De What/Why/How knopjes leken veelbelovend, maar geven uiteindelijk weinig informatie over wat we juist van Twitter kunnen verwachten.
  • Dan maar terug gegaan naar “What” (anders kun je geen nieuw account aanmaken) en begonnen aan een account.
  • Nadat ik alle nodige informatie had ingevuld en de (toch wel moeilijke, zelfs na drie keer herladen) captcha had ontcijferd, klik ik op doorgaan en krijg ik deze fout: “the server understood the request but is refusing to fulfill it“. Eerste keer dat ik een server weet die geen zin heeft om mee te werken en dat dan ook zegt… Geen extra informatie, geen “ga terug” knop, gewoon die fout en een voor de rest lege browser.
    Dan maar terug naar de vorige pagina, waar al mijn ingevulde info verdwenen was, en nog es geprobeerd. Exact dezelfde foutmelding. Dan maar tijdelijk opgegeven.
    Fout bleek aan Twitter te liggen want 2 uur later ging het wel normaal…
  • Bij mijn eerste login bleek ook dat andere mensen mij niet konden terug vinden als ze zochten op mijn login of naam. Dit lag waarschijnlijk ook aan een probleem aan Twitter-kant want de dag erna ging dat wel.

Mijn algemene indruk over Twitter is momenteel dat het weinig echte functionaliteiten biedt. Het concentreert zich vooral op “wat is wie wanneer aan het doen” (nadruk op  foto’s/info delen is veel kleiner dan in bvb netlog of facebook). Het lijkt mij vooral handig om af te spreken met mensen, om kunnen in te schatten hoe haalbaar bepaalde activiteiten zijn, maar om dit te bekomen is het natuurlijk nodig dat veel mensen een Twitter account hebben en dit ook “consistent” gebruiken (regelmatig update van hun activiteiten, checken van de activiteiten van anderen…).

Delicious

  • Account aanmaken gaat vrij vlot (is uiteindelijk ook laatste dat ik heb aangemaakt, alles invullen gaat door den duur iets vlotter).
  • Een nieuw bookmark aanmaken is niet zo moeilijk. De eerste keer dat de gebruiker inlogt wordt automatisch voorgesteld van een nieuw bookmark aan te maken. Hierbij krijgt de gebruiker dan een uitleg over de stappen om dit tedoen.
  • Het effectief aanmaken van een bookmark wordt in verschillende stappen gedaan (voor de verschillende onderdelen; titel, url, uitleg, tags…). Je weet ook exact hoeveel stappen er gaan komen aangezien je eerder een meer gedetailleerde uitleg kreeg over dit stappen (zie vorig puntje).
    Ook kan je duidelijk een tag invullen, wat bij ons verplicht is.
  • Het terugvinden van posts van andere mensen is eventjes over de site zoeken maar uiteindelijk blijkt er een optie te zijn om simpelweg alle bookmarks te zoeken met een gegeven tag.
    Handig is ook dat de bookmarks gesorteerd zijn op datum van post. Ook naam van persoon die ze gepost heeft, staat erbij. Op die manier kan snel over alle bookmarks gegaan worden tot een bepaalde datum bvb.

Ik heb nog niet enorm veel met Delicious geexperimenteerd maar het lijkt mij een handige manier om veel (op het internet beschikbare) informatie te delen met mensen, zolang er op voorhand maar een unieke tag afgesproken wordt om deze bookmarks terug te vinden.

Voorlopige conclusie
Uiteindelijk heb ik niet al te veel problemen ondervonden bij het aanmaken van deze accounts, hoewel ik niet bij allemaal reeds het nut zie voor het vak gebruikersinterfaces.

Leave a Reply

