my social birth, online

by

Enkele vrienden schrokken zich een hoedje toen ik online kwam op Facebook. Wie had dat ooit gedacht? Wat drijft een mens tot het openbaar maken van zijn sociaal netwerk en z’n online leven? Wel,  het doet er niet toe, want ik moest het doen voor het vak gebruikersinterfaces. En voor dat vak schrijf ik ook deze blogpost. Tot enkele dagen geleden had ik  nog nooit een sociale netwerksite gebruikt. Zo ziet het er dus uit voor een newbie.

Twitter

De inschrijving bij Twitter was de eerste waar ik me aan waagde. Naar m’n mening verliep dit vrij vlot. Ik vond het wel een louche zaak dat je je gebruikersnaam en wachtwoord van een externe account kunt geven om vrienden te zoeken via je email accounts. Dan hebben zij ook volledige toegang tot je account! Wat me ook een beetje verbaast aan de service, is dat je enkel kan kiezen voor Japans en Engels als talen. Ik begrijp wel dat dit nuttiger is om mensen internationaal te kunnen volgen met het “tweeten”, maar in het perspectief van een sociaal netwerk zou het voor mijn part ook in de eigen moedertaal van iedereen moeten kunnen.

De zoekfunctie om mensen te vinden kwam initieel nogal verwarrend over. Zoals al vermeld, je kunt Twitter toegang geven tot je email accounts om adresboeken te doorzoeken, en de 2e stap leek dan te zijn dat je bekende mensen kunt volgen, specifiek iemand op naam zoeken kon je dus niet zomaar.  Uiteindelijk lukte dit wel via een appart tabblad, waarvan ik nu niet zeker ben wanneer het verschenen is.

Facebook

Niets onverwachts hier. Gewoon wat veldjes invullen, bevestigingslink in email aanklikken, en je bent vertrokken. Wat me wel stoorde bij de eerste inschrijving was het “world == USA” syndroom. Om de een of andere reden ging Facebook ervanuit dat mijn woonplaats enkel in een Amerikaanse staat kon zijn. Uiteindelijk heb ik het ding kunnen overtuigen dat de wereld groter is dan dat, en ben ik Belg geworden.

Belg worden op Facebook heeft wel gevolgen die niet onmiddellijk duidelijk zijn. Een van de dingen waar ik (in tegenstelling tot veel andere mensen) wel wat mee inzit, is privacy. Een van de eerste dingen die ik ben gaan opzoeken op Facebook zijn de privacy instellingen. Ze zijn vlot te vinden, en de standaard instellingen leken goed “vrienden en netwerken” ofzo. Nu, als beginnend Facebook gebruiker zegt het begrip netwerken me niet veel, maar ik ga er vanuit dat ik me op een of andere manier moet aanduiden dat ik in een netwerk ben. Mis, blijkbaar ben ik door het in België wonen automagisch lid geworden van het netwerk België. Met de default setting kan dus zomaar elke Facebook-Belg mijn profiel zien?

Op naar de volgende stap: vriendjes zoeken. Wel, dit is bijna beanstigend simpel. Ik was nog maar net ingeschreven op Facebook, had aangeduidt dat ik in België woon en aan de KULeuven studeer, en daar verschijnt een lijstje van mensen “you might know”. Het zal waarschijnlijk toeval geweest zijn, maar in de eerste lijst van mensen die ik te zien krijg zit al een bekende. Eenmaal ik 2 a 3 mensen als vriend heb, is de lijst “mensen die je misschien kent” ongelooflijk accuraat. De eerste dag op Facebook doe je haast niets anders dan vrienden toevoegen. Het enige dat ik mis bij Facebook is een lijst “openstaande vriendschapsverzoeken”. Misschien zit het ergens diep begraven in de interface, ofwel is het gewoon afwezig, maar in elk geval, ik mis het.

Enerzijds is de Facebook interface zeer vlot bruikbaar: Bij haast elk bericht op de site of in de emails staan 1 of meerdere links naar relevante pagina’s. Bij een vriendschapsverzoek staan bvb links naar het profiel van de kandidaat vriend en naar de mensen die je allebei kent.

Een punt dat de gebruikservaring bemoeilijkt is de terminologie die soms totaal onduidelijk is. Een voorbeeld: wat is een “prikbord-naar-prikbord” post? Het is blijkbaar iets verschillend dan “op het prikbord van X schrijven”, maar wat het inhoudt, en wie het kan lezen? Het staat vermoedelijk wel in een help document. Maar mouse-over helpzinnen zijn vaak handig, en in dit geval zeker gewenst.

Netlog

Bij Netlog was de inschrijving niet veel verschillend. Alleen de keuze van de school is wat onduidelijker. Terwijl je op facebook verschillende scholen werd gevraagd voor middelbaar en hogere opleiding, vindt Netlog 1 onderwijsinstelling genoeg.

  • Een pluspunt van Netlog: een overzicht van mensen waaraan je een vriendschapsverzoek hebt gevraagd, maar nog geen antwoord gekregen.
  • Een minpunt: bij het inschrijven moet je je wachtwoord maar 1 maal ingeven. De standaardregel van 2x is geen overbodige luxe, de dag na de inschrijving bleek ik m’n password effectief niet goed te hebben ingetypt zoals ik het wilde.

WordPress

Een blog is het enige waar ik al ervaring mee heb, maar dat is geen WordPress blog. De inschrijving verliep vlot. De eerste post vinden en de link om ze aan te passen ook. Vanaf dan wordt de interface wel een stuk drukker, en het was even zoeken om te vinden hoe je een post moet opslaan (bij wordpress is dat de “publish” knop in een kader rechts van het edit kader). Het was ook even zoeken hoe je een 2e blog op dezelfde account moet aanmaken.

Delicious

Yet another, maar ondertussen de laatste service waarvoor we een account moeten maken. Over de inschrijving valt niet veel op te merken. Het enige wat aan deze service grondig verschilt is dat ze na registratie aanbood een Firefox plugin te installeren. Nu zijn er enkele knoppen op een paar plaatsen (onderandere de adresbalk) bijgekomen, die vermoedelijk het gebruik van Delicious gemakkelijker maken, voor moest je nog een site tegenkomen waar geen “tag op …” knopjes staan 😉

Leave a Reply

